Pagina's

vrijdag 19 juni 2015

Spaghetti Carbonara

Jullie zijn van mij gewend dat ik recepten deel welk makkelijk, lekker en vooral gezonde zijn. Vandaag deel ik een van mijn zonde op het gebied van eten, namelijk spaghetti Carbonara. Iedereen die wel eens in Italië of bij de Italiaan om de hoek is geweest kent het wel. Spaghetti Carbonara voldoet aan 2 van de 3 eisen welk ik aan mijn recepten stel, namelijk het is een makkelijk recept met een heerlijke romige saus.

Hoewel dit recept qua calorieën een plekje boven aan de lijst veilig heeft gesteld, ga ik dit soort gerechten nooit uit de weg. Voor mij is het belangrijk dat ik mijn gerechten zo kiest dat ik mijzelf niets ga ontzeggen maar juist bewuste keuzes leer maak. Bedenk bijvoorbeeld ook dat er 7 dagen in een week zitten dus dat al het lekkers niet op 1 dag gegeten hoeft te worden. J

In dit recept deel ik mijn trucje om veilig te werken met ei en warmte. Dit trucje is heel simpel en voorkomt het roerei effect in je gerecht. Hierbij mijn trucje:

Voeg niet het eimengsel toe aan je pan met warme pasta, 
maar voeg  de pasta toe aan de kom met het eimengsel.

Door de warmte van de pasta stolt het eigeel, maar door dat je het eimengsel niet direct aan de hete pan toevoegt krijg je geen roerei.  


Ingrediënten voor 2 personen
  • 150 gr Spaghetti, ongekookt
  • 150 gr Gerookte bacon of spekreepjes
  • 1 grote Ui
  • 1 teen Knoflook
  • 3 Eidooiers
  • 40 gr geraspte Parmezaanse of pecorino kaas
  • 30 ml Melk of room
  • Optioneel: Groente aspergepunten

Aan de slag:
·         Breng in een pan een ruime hoeveelheid water met (zee)zout aan de kook.
·         Kook de spaghetti, net 1 minuutje korter dan aangegeven op de verpakking.
·         Balanceer ondertussen de aspergepunten, zelf doe ik ze gewoon een maar minuutjes bij de spaghetti en pluk ze er dan met een tang weer uit.
·         Verhit vervolgens een grote koekenpan en bak hierin de bacon samen met de ui en knoflook, krokant en glazig.
·         In een grote schaal de eidooiers, met kaas, room zeezout en verse peper mengen.
·         Snij de aspergepunten in kleine blokjes.
·         Zodra de spaghetti klaar is, direct vanuit het water in de pan met spekjes en ui scheppen en samen met de aspergepunten goed door elkaar mengen. Vervolgens goede scheut van het kookvocht toevoegen en ongeveer 1 minuut laten koken.
·         Nu komt het trucje, doe het spaghetti mengsel in de grote schaal met het ei mengsel en goed mengen. 
·         Schep de spaghetti met de saus op 2 borden en bestrooi met nog een beetje kaas en peper.


....Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten