Pagina's

maandag 7 september 2015

Kaasfondue - Simpel-tember

Zoals in vorige post aangegeven zal september in het teken staan van basis recepten. Ik noem september voor het gemak daarom maar simpel-tember. En alle recepten zullen ook deze tag krijgen. Vandaar beginnen we met een lekker en makkelijk recept voor Kaasfondue. Afgelopen week leek het wel herfst en ik vond de kaasfondue daar prima bij passen. Het recept is prima voor 4 personen al moet ik toegeven dat mijn partner en ik ook met z’n 2e de hele pan schoon leeg hadden toen we klaar waren.


Ingrediënten voor 2 - 4 personen:
Voor de kaasfondue:

  • 400 ml droge witte wijn
  • 200 g Zuivelspread Light
  • 150 gr Gorgonzola
  • 130 g Geraspte Kaas 30+
  • 1 el maïzena
  • Peper en zout
Om te dippen:
  • Stokbrood, gesneden
  • Broccoli, in roosjes (blancheer de roosjes 5 minuten in kokend water)
  • Witlof, losse blaadjes
  • Cherry tomaatjes
  • Rode paprika
  • Gerookte Kipfilet

Aan de slag:
  • Breng in een pan de wijn aan de kook, kookt het draai dan het vuur laag. 
  • Voeg de zuivelspread en de gorgonzola toe. Roer dit door de wijn. Voeg de geraspte kaas toe, doe dit in kleine porties en roer tussendoor goed. Verwarm de fondue vervolgens tot alle kaas gesmolten is, maar laat de fondue niet koken.
  • Meng de maïzena samen met een beetje water in een bakje en roer goed. Voeg het mengsel toe aan de kaasfondue en laat de fondue binden. En blijf in de tussentijd goed roeren. Voeg peper naar smaak toe.
Schenk de kaasfondue in een fonduepan of éénpersoonsschaaltje. Zelf ben ik niet in het bezit van een speciale kaasfonduepan en zetten ik vaak gewoon de pan op tafel. Het nadeel daarvan is altijd dat de fondue snel afkoelt en stolt. Om dit te voorkomen breng ik in een iets grote pan een laag water aan de kook en hang hier de pan met fondue in. Je krijgt dat een soort au ban marie opstelling en hierdoor blijft de pan met de kaasfondue langer warm en kun je heerlijk genieten.

Serveer de fondue met het brood, de groenten en de kipfilet om te dippen.

....Eet smakelijk!

* Mocht je geen fonduevorkjes hebben werken Aziatische eetstokjes ook prima, zie foto

Geen opmerkingen:

Een reactie posten