vrijdag 7 augustus 2015

Groenterijke Bulgur salade met hamburger

Uit eerdere posts hebben jullie misschien al op kunnen maken dat ik een kleine voorliefde heb voor snelle graansoorten zoals Couscous. Dit heeft er denk ik mee te maken dat ik het koken van aardappelen en rijst vaak te veel tijd vindt kosten. Sorry I'm lazy! En een schaal couscous is met 10 minuten klaar. Nu heb ik een nieuwe favoriet aan mijn standaard voorraad toegevoegd, namelijk Bulgur. Ook Bulgur is binnen 10 minuten klaar, maar houdt iets meer een bite wat in sommige gerechten beter past en ook lekkerder is.

Gisteren beloofde ik voor het weekend 2 snelle recepten die binnen 10 minuten op tafel kunnen staan. Vandaag het 2e gerecht: Groenterijke Bulgur salade met hamburger. Makkelijk, snel en voedzaam.
Om de bereidingstijd te versnellen en te zorgen dat zowel de groenten als de burger het beste tot hun recht komen, snij ik voor dit recept de burgers in blokjes* voor ik deze bak. Nog een voordeel van de blokjes* is dat je maar 1 pan nodig hebt en alles sneller gaar is.
*Dit werkt ook prima als je bijvoorbeeld rundersaucijsjes wilt bereiden en niet wilt dat heel je keuken blauw staat. Gewoon alvast in plakjes snijden voor het bakken en je bent zo klaar. 



Ingrediënten voor 2 personen: 
  • 100 gr Bulgur, ongekookt
  • 1 grote Courgette
  • 1 Ui, gesnipperd 
  • 1 Rode (punt)paprika
  • 2 Hamburgers
  • 2 el Râs al hânout
  • 1/2 bouillon blokjes Kip/Groente

Aan de slag:
  • Weeg de bulgur af en breng 2 keer zoveel water aan de kook. Voeg wanneer het water kookt het 1/2 bouillonblokje toe. 
  • Meng de bulgur in een kom de bulgur met de bouillon. Roer even door en laat 10 min. afgedekt staan.
  • Snij de courgette en hamburgers in blokjes en de paprika in reepjes.
  • Verhit een koekenpan op middelgroot vuur en verwarm 2 el olijfolie.
  • Voeg als eerste de courgette en ui toe en bak deze even aan. Voeg vervolgens de Râs al hânout toe en roer dit goed door elkaar.
  • Wanneer de courgette en ui bijna gaar zijn voeg je de blokjes hamburger toe en bak deze mee.
  • Zorg er voor dat je regelmatig roert zodat alles rondom bakt.
  • Wanneer de 10 minuten voorbij zijn giet de bulgur af door een zeef en schut/roer het teveel aan water er uit.
  • Voeg de bulgur samen met de reepje paprika toe aan de koekenpan en verwarm nog even door. 
  • Verdeel over 2 borden en....
....Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen